امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
دسته بندی سایت
پیوند ها
آمار بازدید سایت
ایجاد یک کسب و کار موفق و اشتغال زایی برای دیگران امر پسندیده ای است. در این مقاله این 10 کارآفرینان زیر را که بسیار هم جوان و موفق هستند را به شما معرفی می کنیم.
جرمی جانسون 28 ساله
او از سال 2008 به تغییر سیستم های آموزش عالی پرداخته است او موسس و بنیانگذار استراتژی های برتر برای تغییر وضعیت تحصیلی در سراسر جهان است وی همچنین در زمینه های تکنولوژی، فناوری، خلاقیت و… فعالیت های زیادی دارد. او از فناوری در جهت بهبود آموزش و پرورش استفاده می کند. او اولین شرکت خود را در زمینه ی تحصیلات مجازی با پذیرش دانشجو در دانشگاه پرینستون آغاز کرد.
دنیل ایکا 31 ساله
او یک کارآفرین و تکنولوژیست سوئدی است که در زمینه ی موسیقی فعالیت دارد جالب است بدانید که او شرکت خود را در سن 14 سالگی تاسیس کرده است او شرکتی دارد که در زمینه ی موسیقی به تبلیغات میپردازد.
آلیسون ساویر 29 ساله
وی با همکاری یک فیزیکدان دوربین های فلورسنت را وارد بازار جهانی کرد. او اکنون دارای مدرک فوق لیسانس در رشته ی فیزیک است او علاوه بر کارآفرینی طرح تجاری مختلفی را در زمینه ی ورود دوربین های فلورسنت مینویسد.
زیور برگ 29 ساله
زیور برگ با سرمایه حدود 4,000,000 دلار تجارت خود را در زمینه ی تولید کیوسک های مختلف آغاز نمود او آنقدر سریع پیشرفت کرد که پس از تاسیس اولین شرکت توانست با موفقیت زیاد دومین شرکت خود را تاسیس کند.
استیو اسپینوسا 24 ساله
او بنیان گذار شرکت app stack است که در زمینه ی ساخت وب سایت های موبایل فعالیت میکند او از سال 2011 تا 2012 توانست درامد خود را از 8000 دلار به 4000000 دلار برساند. او دارای تجربه ی کاری فراوان و خلاق است که توانسته در کوتاهترین زمان به بیشترین میزان پیشرفت دست یابد.
دنی وونگ 21 ساله و فن بی 24 ساله
این دو بنیان گذار جوان به تاسیس یک شرکت در زمینه ی البسه و پوشاک پرداخته اند. آنان به طراحی لباس های جدید و متنوع در دنیا میپردازند این دو موسس شرکت Blank Label در زمینه ی تولید پوشاک مردانه هستند.
بن میلن 29 ساله
او از سال 2008 در زمینه ی تجارت الکترونیک فعالیت میکند او همیشه اطرافیان را به استفاده ی کمتر از پول نقد تشویق میکند. او بنیان گذار شرکت Dwolla است.
دزیره وارگاس وریگلی 30 ساله
او در سال 2004 پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در یک شرکت مشغول به کار شده و در سال 2009 خود به تاسیس شرکت GiveForward پرداخت او در زمینه ی کمک های مالی به افراد در زمینه ی پزشکی کمک میکند و علاوه بر کارآفرینی به دیگر کارآفرینان هم کمک کرده است.
رای لند 25 ساله
او در سال 2004 شرکت Fabulous را تاسیس نمود وی در زمینه ی حمل و نقل فعالیت میکند او شرکت حمل و نقل دارد که در همه ی زمینه ها مثل سرویس مدرس، اتوبوس های بین شهری و… خدمات ارائه میدهد.
بن سیلبرمن 29 ساله
او یک کارآفرین آمریکایی است که از طریق اینترنت کسب درآمد میکند او کلکسیونی از محصولات را در وب سایت های مختلف قرار میدهد که البته این کلکسیون ها محصولات شرکتهای بزرگ است. در سال 2009 او شرکت pinterest را بنیان گذاری کرد. او در زمینه طراحی وب سایت ها و استفاده از تصاویر بسیار خلاقانه عمل میکند.
تعیین اهداف و نقش آن در موفقیت
برخى از اهداف، آنچنان متعالى است كه حتى شكست در رسیدن به آنها شكوهمند و افتخارآفرین است!
بهترینها برای موفقیت/32
ریشه تزلزل انسان، ارتباط او با آرزوهاى آسیب پذیر است. وقتى دل به آسیب پذیر بستى، تو هم آسیبپذیر مىشوى، دلبستن بهچیزى كه لرزهپذیر است، انسان را مىلرزاند".
آیت الله حائرى شیرازى/نكتهها/47.
انسان چون آرزوى كوچك دارد دنیاى كوچكى را انتخاب مىكند كه با آن تناسب داشته باشد، دنیا را كوچك مىبیند تا آرزوىكوچكش، بنظرش كوچك نیاید.
آیت الله حائرى شیرازى/نكتهها/34.
مردى كه تمامى قواى جسمى و روحى و روانى خود را بر روى امرى متمركز مىسازد برنده است. P.Talmage
براى كامیابى/50
هر كس، به اندازه اهدافش ثروتمند است! جوانى دورانى از زندگى است كه شخص اگر هیچ چیز نداشته باشد ولى هدف داشته باشد، نیازى به رشك و غبط خوردن ندارد.
سنگ فرش هر خیابان از طلاست/24
آنقدر به عینىسازى و منعكسساختن تصویر اهداف خود بر صفحه ذهنتان ادامه دهید تا اهداف، به صورت جزئى از فرآیند ناهشیارتان درآیند.
زندگى كنیم یا فقط زنده بمانیم
این تعارض در طبیعت انسان هست كه آگاهانه مایل به امرى نیست اما ناآگاهانه و غیرعقلانى در پیشبردش مىكوشد. ماكسول مالتس مالتس
سایكوسایبرنتیک/222.
مربیان به قهرمانان دستور مىدهند تا به موسیقى كلاسیك گوش دهند در حالى كه نوارى از صداى خود آن ورزشكار درباره هدفش با ملایمت همزمان پخش مىشود... به نظر مىآید این نوع موسیقى آسایشى براى مغز ورزشكار فراهم آورد و زمینه را براى تلقیات سمعى و بصرى آماده مىكند.
بذرهای عظمت/192
مهمترین چیز این است كه اهدافت را روى كاغذ بنویسى!
حكایت دولت و فرزانگی/73
هدفت را با صداى بلند بارها تكرار كن، هر روز چند سرى...مثل اوراد و ادعیه... به تكرار آن ادامه بده، تدریجاً متوجه تغییرى در درونت خواهى شد هدفت نیز به طرزى افزونتر طبیعى خواهد نمود.
حكایت دولت و فرزانگی/79
اگر مىخواهى ثروتمند شوى در قدم اول باید رقمى را كه مىخواهى و این كه چقدر به خودت فرصت مىدهى تا آنرا بدست آوری را بنویسى، اینرازى شگفت، اما بسیار ساده است؛ مواظب باش سادگیش گولت نزند!
آنچه بیشتر مردم از آن بىخبرند این است كه زندگى دقیقاً به ما همان چیزى را مىدهد كه مىخواهیم. پس نخستین كارى را كه باید انجام دهى این است كه دقیقاً آنچه را مىخواهى انجام دهى!
پس اگر تقاضاى تو، مبهم باشد، آنچه بدست مىآورى همانقدر مبهم خواهد بود...
حكایت دولت و فرزانگی/37 الى 45
همه رویدادهاى زندگى تو، آینهاى است كه اندیشههایت رامىتاباند...
زندگى دقیقاً همان گونهاى است كه تصورش مىكنى، هرچیزى كه برایت پیش مىآید محصول اندیشههاى تو است...
بسیارىاز افراد عقلگرا لجوجانه این اصل را رد مىكنند.
تمام موفّقان دنیا كه كارهاى بزرگ انجام دادهاند همواره مخالفتهاى جدى متفكران خردگرا را نادیده گرفتهاند! در بیشتر موارد، استدلال و منطق در راه توفیق بزرگ به موانع راه تبدیل مىشوند...
تا مادامى كه به آرمان "ثروتمند شدن" خو نگرفتهاى و مادامى كهاین آرمان بخشى از زندگى و اندیشهات نشده است، هیچ چیز نمىتواند به تو كمك كند تا دولتمند
شوى.
حكایت دولت و فرزانگی/37 الى 45
هدف و آرمان مانند نقشه است و تصور آن شكل را مىآفریند و آنگاه سبب مىشود كه انرژى مادّى، جذب شده و به سوى آن شكل هدایت شود و جریان یابد و سرانجام در عرصه مادى تجلى گردد. حتى اگر براى متجلى ساختن آرمانهاى خود، مستقیماً دست به عمل نزنیم باز این اصل كار خود را مىكند. صرف داشتن آرمان و نگاهداشتن آن در ذهن، یك انرژى است كه تصویر آن اندیشه را به خود جذب مىكند و در عرصه مادى مىآفریند. تجسم خلاق/23.
اگر مدام درباره شكست صحبت كنید، بگذارید به شما بگویم،كه در آسمان و زمین قدرتى نیست كه بتواند به داد شما برسد ویاریتان كند. اما اگر مدام درباره توانگرى و كامیابى صحبت مىكنید،باز هم بگذارید به شما بگویم، كه در آسمان و زمین قدرتى نیست كهبتواند جلو توانگرى و كامیابى شمارا بگیرد.
قانون توانگرى/305.
خوشبینى شكل ظاهرى ایمان است. تا ایمان و امید وجودنداشته باشد، هیچ كارى را نمىتوان انجام داد.
هلن كلر: هیچ چیز به اندازه خوشبینى نمىتواند زندگى را زیباتركند، از رنجهاى آن بكاهد و راه موفقیت را هموار كند.
پیروزی فکر/74
من یك خوشبین هستم، زیرا غیر از این بودن هیچ فایدهاىندارد! وینستون چرچیل
دوهزار یك نكته براى كامیابى/130.
اجازه ندهید كه محرومیتهاى شما، مانع استفاده از نعمتهایتانشوند
زندگى كنیم یا فقط زنده باشیم/27
ابراهام لینكلن گفته است:اغلب مردم تقریباً به همان اندازه شادهستند كه ذهن خود را براى آن مهیا كردهاند نورمن ولنینت پیل،مردى كه براى اولین بار اصطلاح تفكر مثبت را به كار برد این مطلب رااینگونه بیان كرده است: هم آنانى كه خود را ناتوان مىدانند درستمىاندیشند و هم آن دیگرانى كه خویشتن را توانا مىانگارند!
زندگى كنیم یا فقط زنده باشیم/80
هرچه بیشتر مثبت باشید انرژى بیشترى جذب مىكنید... پاداشمثبت بردن فورى است!
جادوى ذهن/131
شخصى از امرسون پرسید كه براى چه خداى را شكر مىكند؟ اوجواب داد: هرروز كه چشمانم را بر صبح دلپذیر مىگشایم و به ایندنیاى زیبا مىنگرم خداى را سپاس مىكنم كه هنوز زندهام و دربوستان زندگى مىكنم
پیروزى آسان است/103
فرصتها همیشه موجودند، این ما هستیم كه بایستى آنها راببینیم و از آنها استفاده كنیم. كایزر
یا نه قدرت بیشتر، نه توانائى افزونتر و نه فرصتهاى طولانىترمىخواهیم، آنچه را كه نیاز دارییم برزبان ساده بهرهبردارى كافى ازآنچه داریم است.
شانس و فرصت؟ همه جا در اطراف شما پرسه مىزنند چشمبینا مىخواهد كه آنها را ببیند و استفاده كند. ماردن
فرصتها و شانسها اغلب در بطن مشكلات و گرفتاریها پنهانهستند. آلبرت انیشتین
شانس و فرصت؟ تعجب نكنید، شما هم بهصورت ترسناك وسیاه، بدبختى و یا شكست موقتى رخ مىنماید، مواظب باشید آنرا ازدست ندهید. ناپلئون هیل
بهترینها براى موفقیت/60
دكتر جیمز آپن هایم مىگوید: عده اى فرسنگها بدنبال شادى وسرور مىدوند و عدهاى آنرا زیر پاى خود حس مىكنند.
پیروزى آسان است/147.
موفّقیت را كسانى مىیابند و آنرا حفظ مىكنند كه با ذهنیتمثبت در تلاش دائم هستند... ما بعد از سالها تجربهاندوزى به ایننتیجه رسیدهایم كه ذهنیت مثبت تنها رمز و رازى است كه همهانسانهاى موفق در آن سهیمند.
موفقیت با ذهنیت مثبت/15
ناپلئون هیل معتقد است كه هر گرفتارى بهانداز خود، همراه خودامتیاز مثبت دارد.
موفقیت با ذهنیت مثبت/236
وقتى مىدانید ذهنیت مثبت چیزهاى خوب و ذهنیت منفىجنبهاى بد زندگى را موجب مىشود، آیا عقل سلیم حكم نمىكند كهاز این ذهنیت، آنرا كه مثبت است انتخاب كنید؟!
موفقیت با ذهنیت مثبت/274
فرصت، یعنى اینكه به خود بگوییم هر اتفاقى كه براى من بیفتداز آن در جهت تعالى و یادگیرى و رشد خود استفاده خواهم كرد.
دارندگى/38
پنج گام بهسوى یك باور ذهنى مثبت از خود:
1 - حذف: هروقت دچار افكار منفى شدید، بلند بگویید حذف!
2 - جایگزینى: سپس باور مثبتى را به عنوان جایگزین آنبرگزینید.
3 - تأكید: حالا نوبت تقویت باور جدید است، مثلاً آن را روىكارتهایى نوشته و در محل دید قرار دهید.
4 - تجسّم: تصویرى خلاق از خود، در حالى كه سرشار از باورجدید هستید بسازید و تا شش هفته هر روز این برنامه را اجرا كنید.
5 - ممارست: آنقدر ممارست به خرج دهید تا این تغییراتماندگار شود.
اقتباس از سایكوسایبرنتیكس 47/2000
راسكین مىگوید: با نقائص دیگران مغز خویش را خسته نكنید باهركس كه ملاقات مىكنید فقط جنبههاى خوب و قوى او را ببینید...در این صورت است كه عیوب و نقائص شما مانند برگ خزان خواهدریخت و زندگیتان خیلى خوشتر مىشود؛ هركس به شما، قیافه صلحو صفا نشان خواهد داد و هركسى خواهد كوشید كه با شما روابطدوستانه برقرار كند.
پیروزى فكر/76
در هنگام رویارویى با مشكلى باید به دنبال موقعیتخلاصىبخش باشیم، نه اینكه در هرموقعیتى، بهواسطه اندیشیدن بهمشكلات خود را فلج كرده و متوقف شویم Walter cole
دو هزار و یك نكته براى كامیابى/138
كیم وو چونگ، بنیانگذار شركت معظم دوو:
واقعاً خطرى بالاتر از این در جهان وجود ندارد كه ما بجاىصفت پسندیده خوشبینى، بدبینى یعنى متضاد آن را انتخاب كنیم...من هرگز از خوشبینى دست نكشیدهام، وقتى به واقعیات مىنگرم،همواره فكر مىكنم، شرایط بحرانى و لحظات خطرناك، بسیارزودگذرند...
اگر تاجرى دچار بدبینى شود، لحظه پایان رشد و پیشرفت اوفرارسیده است...
وقتى دیگران شمارش معكوس غیرممكنها را شروع مىكنند،من به شمارش ممكنها مىپردازم... اگر تنها یك درصد شانسموفقیت وجود داشته باشد، یك تاجر واقعى همان را به صورتجرقهاى مىبیند كه مىتواند آتش بیافروزد، )چرا كه( دنیاى تجارتآنگونه نیست كه اگر یك را با یك جمع كنى عدد دو بدست بیاورى؛ممكن است در جایى تبدیل به ده شود!
سنگفرش هر خیابان از طلاست/29.
جمله برگزیده اول:
خانم فاطمه حیدری - متولد 1361
جمله برگزیده دوم:
خانم سحر دلنواز - متولد 1361
جمله برگزیده سوم:
آقای سجاد یزدانی - متولد 1365
فرادید| گری ویلیامز، سرخدمتکار (butler) سابق و رییس فعلی موسسه سرخدمتکاران بریتانیا، تخمین میزند هرساله که حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ سرخدمتکار در بریتانیا تعلیم میبینند و از این بین تنها حدود نیمی از آنها در بریتانیا میمانند.
به گزارش فرادید به نقل از بیبیسی انگلیسی، مابقی به خارج میروند و نزد خانوادههای طبقۀ متوسط چین و در کشورهای نفتی حاشیۀ خلیج فارس مشغول به کار میشوند.
سرخدمتکاری در بحرین
سارا وستین رحمانی، که ادارۀ آکادمی سرخدمتکاران بریتانیا را برعهده دارد، میگوید که حدود ۳۰ درصد کسانی که سرخدمتکاران بریتانیایی را به کار میگیرند، ساکن امارات متحدۀ عربی، قطر و عربستان سعودی هستند. این آکادمی در لندن واقع شده، اما خدمات آموزشیش را در سراسر جهان ارایه میدهد.
به گفتۀ رحمانی، کارفرمایان سرخدمتکاران شامل خانوادههای سلطنتی، شیوخ، و صاحبان نفت میشود.
ویلیامز میگوید که متوسط حقوق سالانۀ سرخدمتکاران در انگلستان بین ۵۷ تا ۷۱ هزار دلار است. به گفتۀ رحمانی، میزان حقوق در کشورهای خلیج فارس قدری بالاتر است و میانگین حقوق سرخدمتکاران شاغل در این کشورها سالانه به ۹۳۰۰۰ دلار میرسد. این سرخدمتکاران از مالیات معافند و معمولاً پاداش هم میگیرند.
اما قضیۀ “سوپر سرخدمتکارها” فرق میکند. یعنی کسانی که سوابق خوبی نزد هتلهای سرشناس و خانوادههای سلطتنتی دارند و در خارج از بریتانیا برای “اربابان” ثروتمند کار میکنند. آنها به راحتی میتوانند سالی بین ۱۴۳ تا ۱۵۷ هزار دلار کسب درآمد کنند.
در سال ۲۰۱۴، رحمانی ۳۰ سوپر سرخدمتکار برای کارهایی در خلیج فارس که حقوقی بیش از ۱۴۳۰۰۰ دلار داشتهاند فرستاده است. در سال ۲۰۱۵، این تعداد به دو برابر افزایش یافته است.
با جیوز آشنا شوید
جان دریری یک سوپر سرخدمتکار است. او ۴۰ و چند ساله است و اصالتاً اهل ایرلند شمالی است. او علاوه بر اینکه برنامۀ سفرهای رییسش را که یک تاجر است، رفع و رجوع میکند، کارهای پیشخدمتی و سرو غذا را نیز انجام میدهد و اطمینان حاصل میکند که ویزاهای ریسش به روز هستند. دریری سه تا از ملکهای کارفرمایش را مدیریت میکند. یکی از این املاک در بالکان است که ۳۴ خدمه دارد، دیگر در لندن است با ۱۲ خدمه و ملک سوم در حال ساخت است.
او میگوید: “شما باید بدانید که چه زمانی پشت پرده باشید و زیاد دخالت نکنید، و همچنین باید بسیار به وقت اربابتان احترام بگذارید و همیشه راحتی او را در اولویت قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که کارهای خانه مثل ساعت انجام خواهد شد. شما باید همیشه گوش به زنگ باشید و بسیار متعهد و همچنین چندان حریم شخصی ندارید. اما باید اعتراف کنم که عاشق کارم هستیم.”
برای کارفرمایان ثروتمند خاورمیانهای، آسیایی یا روس، یکی از جذابیتهای سرخدمتکاران بریتانیایی، دانش آنها نسبت به رسومات انگلیسی غذا خوردن و لباس پوشیدن رسمی است.
اما دیگر خبری از آن سرخدمتکاران سالخوردهای که یک عمر در آن سمت هستند و در فیلمها دیدهاید نیست. میانگین سن سرخدمتکاران که به استخدام کارفرمایان در میآیند ۴۱ سال است و ۴۰ درصد کسانی را که توسط آکادمی سرخدمتکاری بریتانیا برای سرخدمتکاری اعزام میشوند را زنان تشکیل میدهند. بسیاری از این زنان به عنوان خدمتکاران شخصی زنان حاشیۀ خلیج فارس فعالیت میکنند.
بسیاری سرخدمتکاران سابقاً مشاغل دیگری داشتهاند. دریری قبلاً به عنوان طراح گرافیک کار میکرده است. با تعدیل نیرویی که در در نیروهای مسلح انجام شده، بسیاری از سرخدمتکاران امروزی کسانی هستند که سابقاً در نظام خدمت میکردهاند. همچنین شمار زیادی بازیگر سابق نیز به این شغل روی آوردهاند، که البته با توجه با عناصر نمایشیای که در کار سرخدمتکاری وجود دارد، عجیب نیست.
چیز زیادی نگذشت که با حضورش در فیلم «سوپراستار» و دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، در قامت یک سوپراستار واقعی، حضور خودش را درسینما کاملا تثبیت کرد و بعد از سوپراستار هم بهطور مداوم پلههای ترقی را پیمود تا به مدار صفر درجه، درباره الی و بعد از آن، نقطه اوج کارنامه بازیگریاش یعنی «جدایی نادر از سیمین» رسید.
تسلط شهاب حسینی به چهره و بدنش از یک سو و مانور استادانه و استفاده درست از صدای تربیت شدهاش، از سوی دیگر باعث شده که شاهد یکی از کاملترین نقشآفرینیهایی باشیم که زبان بدن در آن به تمامی و به درستی با توجه به نقش، طراحی و اجرا شده است. این روزها به بهانه بازی این بازیگر موفق در سریال شهرزاد با حضور مهندس پویا ودایع، استاد و کارشناس زبان بدن، حرکات شهاب حسینی را در فیلمهای مختلف بررسی میکنیم.
یکی از بهترین استفادهها از تن صدا یا زبان بدن شهاب حسینی را میتوان در فیلم حوض نقاشی دید. حرکات خوب و حساب شده او از دستها و میمیک صورت گرفته تا بازی به جا با صدا و لحن بیانش توانست به شکل باورپذیری کاراکتر و شمایل یک فرد استثنایی را روی پرده سینما جان ببخشد. حالتهای خجالت یا شرمندگی او با استفاده از جمع کردن کلی بدن و حالتهای درست و تمرین شده انقباض صورت را میتوان در جای جای فیلم و به خصوص سکانسهای آغازیناش دید.
حرکات خوب دست و حفظ آگاهانه یک سری از حالتهای صورت در تمام طول بازی توسط شهاب حسینی، تسلط زیاد او به اجزای بدنش و زبان بدن را به وضوح نشان میدهد. او که در استفاده از دستهایش معمولا تند عمل میکند و با حرکات انفجاری و سریع سعی در نشان دادن عصبانیت و یا ناراحتی خود دارد، در حوض نقاشی با بالا نگه داشتن دستهایش درطول فیلم کوشید تا حضور دستهای معلول او بهتر حس شود.
خنده گاهی تلخ اما همیشه جذاب
شاید جذابیت خاص خندههای شهاب حسینی کاملا مدیون جمع شدن چشمهایش باشد. ما این نوع خنده را واقعی میپنداریم چون حالت لبها تغییر میکند و رو به بالا میرود و چشم هم بهطور هماهنگ میخندد و این همزمانی بازخورد خوبی برای بینندگان خواهد داشت؛ البته حسن لبخندهای شهاب در نقشآفرینیهایش اغلب به دلیل کوتاه بودن زمان لبخند و عدم خندیدن به هر موضوعی است؛ یعنی من بودن خندههایش انگار اصالت لبخند او را حفظ میکند.
خنده او هر چند خیلی وقتها کوتاه و حتی به قول بعضیها تلخ است اما فاکتورهای یک لبخند مناسب و جذاب را دارد. ضمن اینکه دندانهای ردیف و براق هم در نمایش یک خنده گیرا فاکتور بسیار مهمی هستند. خنده شهاب از چشمهایش شروع میشود و بعد ادامه پیدا میکند که البته به نظر میرسد شهاب حسینی در دنیای واقعی بیشتر از دنیای فیلمها میخندد، چون اغلب فیلمهایش تلخ هستند.
در حالتهای مختلفی میایستد
ایستادن متفاوت با نوع نقش و لباس او را میتوانید در سریال شهرزاد ببینید که در آن ایستادن به سبک مردان قدیمی را هماهنگ با پوشش کت و شلوار به خوبی اجرا کرده است. بهطور کلی هم او علاقه خاصی به ایستادن مستقیم جلوی بازیگران دیگر دارد و حرکات خود را همیشه به راحتی و با استادی اجرا میکند. شاید رد پای اجراهای تلویزیونی او را در بازیگریاش یعنی همین نوع ایستادنهای استوار و اجرای دیالوگها بتوان دید.
بازی شهاب حسینی در سریال شوق پرواز و استفاده از حالتهای ایستادن متفاوت و سر بالای او در اکثر صحنههای سریال به خوبی قابل مشاهده بود که نشان میداد، انگار او در نقش و لباس نظامی خود حل شده است و همانند یک سرباز همیشه ایستاده با سینهای ستبر و صاف میایستد. یکی از مواردی که روی زبان بدن فرد تاثیر مثبت یا منفی میگذارد لباس و نوع پوشش آنهاست. همان طور که لباسهای نظامی در این فیلم باعث شده شهاب وادار شود صافتر و راستتر از همیشه بایستد. نگاههای او هم در این سریال کمی خشک و کاملا متفاوت با همیشه است. نوع استفاده از دستهای شهاب در سریال شوق پرواز کاملا متفاوت و با استحکام و آهستهتر از فیلمهای دیگر او است.
نگاهش نارنجکی را در چشمهای بیننده میاندازد
شهاب حسینی بازیگری است که معنی خوب نگاه کردن را میفهمد و این یعنی او با ارتباط چشمی در هنگام بازی نهتنها غریبه نیست بلکه در گرفتن ارتباط چشمی از نفر مقابل و گاهی میخکوب کردن تماشاگران تبحر دارد. استفاده او از نگاههای معنیدار و بازی کردن با حالات چشمهای تیره وگیرایش، یکی از شاخصههای نقشآفرینی این بازیگر محسوب میشود.
خوب است اشاره کنیم که ارتباط چشمی، فقط به زل زدن در چشم دیگران محدود نمیشود بلکه بازی کردن با چشمها و انتقال حالات حسی و درونی از این طریق، کاری است که هر بازیگر باهوشی آن را به خوبی انجام میدهد و البته این کار یکی از سختترین و زیر پوستیترین انواع بازیگری است. شهاب حسینی گاهی با نگاهش نارنجکی را در چشمهای بیننده میاندازد که باعث میشود احساسات بیننده به موقع منفجر شود. ضمن اینکه او میداند چه موقع نگاهش را بر دارد و تا چه زمانی این نگاه با معنا را ادامه بدهد. نگاههای خاص و گیرای او در فیلمهای محیا، مدار صفر درجه و جدایی نادر ازسیمین متمایزتر از نقشآفرینیهای دیگر او است.
حالتهای نشستن متفاوت در سریال شهرزاد
سریال شهرزاد با دکور خاص و تاریخی فیلم انگار مثل لباسی است که بر تن همه بازیگران کشیده شده است و این لباس است که بعضی از رفتارهای کلامی و رفتار غیرکلامی مجموعه را میسازد. آهنگهای قدیمی و موسیقیهای دهه سی و چهل است که به حرکات بدن بازیگران فرم میدهد و آنها را وادار میکند با زبان آن دههها صحبت کنند. بهطور کلی زبان بدن بازیگران با توجه به دکور و نقشی که دارند متفاوت است و هر چه بیشتر در نقش خود غرق شوند این حس را میتوانند بهتر اجرا کنند.
شهاب حسینی هم این مطلب را به خوبی درک کرده است و میتوان توجه او به این نکات را درطرز نشستن او در سریال شهرزاد به خوبی مشاهده کرد. نشستنهای او در این سریال متفاوت است و برقراری ارتباط او با مبلمان و فضای کار را به خوبی میتوان در بازیاش دید. لمس قدرتمند دستههای مبل و درستی نوع نشست و برخاست و حتی تکیه دادنش به دیوار را میتوان با توجه به طراحی فضای پیرامونش، کاملا حس کرد.
با زبان بدن بازی میکند
تصویر بالا را خیلی وقتها میتوانید در شبکههای اجتماعی به بهانههای مختلفی ببینید. این نمایی از فیلم جدایی نادر از سیمین است که هر ازگاهی کاربران با اضافه کردن مطالبی که دوست دارند از آن استفاده میکنند. چرا این تصویر این همه مورد توجه همه قرار گرفته است؟ شاید دلیل اصلی استفاده این تصویر به صورت انبوه در میان کاربران شبکههای اجتماعی به خاطر بازی خوب و پخته شهاب حسینی در این نقش باشد.
بازی کوتاه، اما چنان پررنگ که هیچکس هم فکر نمیکرد سکانسهای آن، بعد از گذشت چندین سال همچنان استفاده شود و مورد توجه قرار گیرد. استفاده از صدای بلند و غمدار او همراه با نوع راه رفتن، ایستادن، حرکات دست و نشان دادن احساساتش به کمک تمام اجزای صورت حتی پلکها در سکانسهایی از فیلم، موج احساسات و رفتار غیرکلامی او را به خوبی انتقال میدهند.
به کارگیری خوب شهاب از دستها، حرکات قدرتمند و سریع او در فیلم جدایی نادر از سیمین نشان از پخته شدن و به اوج رسیدنش دارد. نقش حجت در فیلم، نیاز به حرکات خشن و گاه سردرگم دارد که شهاب حسینی با حرکات بدن و فرمهایی که به دستها و صورتش میدهد و بازی کردن استادانه با صدای خود این نقش را به خوبی اجرا میکند. تصاویری که از حجت او در فیلم ساخته است بسیار باورپذیر و خودمانی است. عشق او به همسر و دست و پا زدن او برای نگه داشتن همسر را میتوان در جزییات حرکات او دید. او فیلم را با زبان بازی نمیکند بلکه با بدن حس میدهد و بیان میکند.
تیشرت یقهگرد، لباس محبوب
علاقه شهاب حسینی به پیراهنهای یقه گرد و یا بدون یقه را میشود در سبک پوشش شخصی این بازیگر کاملا احساس کرد. ما انسانها اشکال گرد و دایرهای شکل را دوست داریم چون به ما احساس مالکیت میبخشند. ضمن اینکه ما حدس میزنیم این بازیگر با توجه به نوع و سبک پوششی که دارد، صرفا تابع مد روز نیست بلکه خودش لباسهایش را با یک زیباییشناسی خاص و منحصربهفرد انتخاب میکند.
علاوه بر لباس، رنگ پوشش هم یکی از شاخصههای رفتارهای غیرکلامی بوده و در زندگی و کاراکتر ما نقش مهمی دارد. درهمین زمینه رنگی که به نظر میرسد شهاب حسینی با پوشیدنش احساس بهتری دارد، رنگهای روشن و مخصوصا سفید است. جالب اینکه درسریال شهرزاد هم او را اغلب با پیراهن سفید میبینیم.
شهرزاد و شهاب حسینی خاصش
در سریال شهرزاد میتوانید میمیک خاص صورت و حالتهایی از شهاب حسینی را ببینید که کمتر از او دیده اید. بیشتر بازیهای او در این سریال به سمت بازی با صورت و حالات چهره رفته است و اگر به عکسهای این سریال هم مراجعه کنید میتوانید تنوع و تعدد حالات تازهای از چهره او را در مقایسه با نقشآفرینیهای قبلیاش ببینید؛ برای نمونه حالتهایی که ناشی از نارضایتی به دلیل نشستن سر سفره عقد و عدم هماهنگی با دیگران دارد بهطور محسوسی متفاوت است.
لبها و چشمهای این بازیگر در سریال شهرزاد بهطور کلی شکل تازهای به خود گرفتهاند که تاکنون در فیلمها و سریالهای دیگرش دیده نشده است. این نشان میدهد که چهره افراد با عضلات زیادی که دارند، میتواند احساسات زیادی را بدون استفاده از کلام و حتی با عکسها انتقال دهد. سریال شهرزاد نشان میدهد که شهاب حسینی بیش از هر زمان دیگری به صورتش تسلط دارد.
تفاوت زبان بدن شهاب واقعی با شهاب بازیگر
یکی از نکات جالبی که میتوانید در مورد شهاب حسینی ببینید هنگامی است که او در مراسم اهدای جوایز یا برنامههای زنده تلویزیونی حضور دارد. اگر دقت کرده باشید این بازیگر معمولا در برنامههای زنده ساکتتر دیده میشود و گاهی از آن شور و حال موجود در صحنههای بازی هایش نمیتوانیم رد زیادی در شهاب واقعی پیدا کنیم.
قطعا فضای واقعی و برنامه زنده با فیلم و سریال متفاوت است اما نکته پنهان این ماجرا را میتوان در هنرمندی و فاصله زیاد بین کاراکتر واقعی شهاب حسینی و نقشهایش دانست؛ اینکه او برای بازسازی تمام نقشهایش، میزان زیادی از انرژی و حس را با شخصیت واقعی خود میآمیزد، باعث شده که بینندگانش او را در نقشها به تمامی باور کنند و موقع دیدار با کاراکتر واقعیاش کسی را ببینند که به نظر به طرز محسوسی درونگراتر و کمتحرکتر از چیزی است که تصور کرده بودند. همین نکته نشان میدهد که شهاب حسینی یک بازیگر تمامعیار است که زبان بدنش به تمامی و به درستی در خدمت خلق کاراکترهاست.
منبع: پنجره خلاقیت
محبوب ترین ها
پرفروش ترین ها